سفر به طبیعت همیشه هیجانات مخصوص خود را داشته است. آفرود یکی از فعالیت های لذت بخش خارج از شهر است که برای علاقه‌مندان به ماشین‌های دو دیفرانسیل و گردش در محیط‌های طبیعی بسیار جذاب است. ایران با دارا بودن کوهستان‌های بلند و مناطق بکر و طبیعی و همچنین طبیعت چهارفصل یکی از مقصدهای محبوب آفرود به حساب میاید. بسیاری از آفرود بازان قبل از اینکه سفر آفرودی خود را آغاز کنند از طریق صفحات وب و اپلیکیشن های مختلف، مسیر افرود خود را مشخص می کنند و برای آن برنامه می ریزند. در اینجا می خواهیم به محبوب ترین مسیرهای آفرود در ایران بپردازیم جایی که می توان تجربه لذت بخشی با آفرود داشت.

مسیر آفرود کویر لوت

کویر لوت بزرگترین منطقه کویری ایران به شمار می رود. مسیر آفرود کویر لوت یکی از محبوب‌ترین مسیرهای آفرود در ایران است که در جنوب شرقی کشور قرار دارد. این مسیر با داشتن چالش‌های بسیاری از جمله شن و ماسه‌های غلیظ و تپه‌های شنی بلند، برای آفرودی‌های حرفه‌ای بسیار جذاب است.

معمولا چند مسیر آفرودی برای کویر لوت وجود دارد که اکثر آفرود بازان از آن استفاده می کنند.

مسیر شهداد که بخشی از کویر لوت محسوب می شود، از کرمان آغاز می شود و پس از پشت سر گذاشتن سیرچ، دوراهی شهداد، کمپ کویری و در نهایت کلوت های کرمان به اتمام می رسد. این مسیر آفرود بر روی تپه های شنی، فرود و صعود از تپه های با شیبب بسیار زیاد، انجام حرکات نمایشی و دریفت در سطوح ناهموار شن زارها صورت می گیرد.

مسیر بعدی، مسیر کویر مرکزی لوت است. کویر لوت، از جمله مناطق خشک و فراگرم جهان محسوب می‌شود که ۱۲۰هزار کیلومتر مربع وسعت دارد. وجود تپه های شنی مرتفع، شنزارهای وسیع و مناطق ناشناخته و بکری که در این کویر وجود دارد، آن را به یکی از محبوب ترین مسیرهای آفرودی ایران تبدیل کرده است. البته ناگفته نماند که تجربه آفرود در این مسیر نیاز به تجربه زیاد و داشتن نقشه خوان های حرفه ای است.

آفرود کویر

 

 آفرود دره‌های زاگرس

دره‌های زاگرس با داشتن مناظر طبیعی بسیار زیبا و کوهستان‌های بلند، یکی از بهترین مسیرهای آفرود در ایران هستند. این مسیر با داشتن چالش‌هایی مانند رودخانه‌ها، مسیرهای خاکی، آبشارها و مراتع بلند، برای آفرودی‌های حرفه ای بسیار جذاب است. رشته کوه های زاگرس که منطقه وسیعی را شامل می شود و از پوشش طبیعی منحصر بفردی برخوردار است، همواره برای آفرود جذاب بوده و می توان در این مسیر به مناطق بکر و زیبایی دست پیدا کرد.

 

 آفرود دریاچه زریبار

دریاچه زریبار در استان کردستان قرار دارد و با داشتن چالش‌هایی مانند رودخانه‌ها و مسیرهای خاکی، برای آفرودی‌های ماهر بسیار جذاب به نظر می رسد. این مسیر که از مریوان می گذرد با داشتن مناظر طبیعی بسیار زیبا و دریاچه‌های بزرگ، یکی از بهترین مسیرهای آفرود در ایران است.

 آفرود قله درفک

درفک منطقه ای بسیار زیبا در استان گیلان حوالی رودبار و رستم آباد است که برای رسیدن به قله آن می توان از مسیر جنگلی زیبایی گذر کرد. بعد از مسیر جنگلی، پستی و بلندی های زیادی در مسیر کوهستانی دیده می شود که فقط با ماشین آفرود می توان از آنها گذر کرد تا به قله درفک رسید و از دریای ابر و مناظر زیبای آن لذت برد.

 

مسیر آفرود سوادکوه

سوادکوه منطقه ای کوهستانی و جنگلی و خوش آب و هوا در مازندران است که به دلیلی نزدیکی آن به تهران و وجود جاذبه های طبیعی جذاب مثل جنگل لفور و آبشار گزو، آفرود بازان زیادی را به سمت خود می کشاند. تجربه آفرود در این مسیرها می تواند یک سفر هیجان انگیز و لذت بخشی را رقم بزند و یک آفرود جنگل نوردی را تجربه کنید. از طرف دیگر منطقه آلاشت در سوادکوه یکی دیگر از جاذبه های دیدنی است که سفر آفرودی به آن جذاب و منحصر بفرد خواهد بود.

مسیر آفرود سوباتان

سوباتان یکی از مناطق ییلاقی میان استان گیلان و اردبیل است. این منطقه به دلیل وجود مراتع سرسبز و کوهستان های جنگلی، از محبوب ترین مسیرهای آفرود در ایران به شمار می رود. برای دسترسی به این منطقه می توان از جاده زیبای اسالم به خلخال هم استفاده کرد. فصل بهار بهترین زمان برای سفر آفرودی به سوباتان است تا از مراتع وسیع و جنگل های جذاب آن لذت برد.

مسیر آفرود کویر مرنجاب

اگر سفر به کویرهای جنوب ایران برای شما سخت و یا زمانبر است، می توان کویر مرنجاب را نزدیک شهر کاشان برای آفرود انتخاب کرد. کویر مرنجاب با داشتن تپه های شنی زیبا و بیابان های وسیع، رمل های مرتفع، تجربه جذابی از یک سفر آفرودی را رقم خواهد زد.

 آفرود جواهردشت

این مسیر در گیلان واقع شده که این منطقه هم از محبوبیت بالایی برخوردار است. در این مسیر می توانید از جنگل های بکر و زیبا عبور کنید. جواهر دشت در نزدیكی سرولات بوده و آفرود سواری در آن از سیاهكلرود آغاز می‌شود. مسیری که از سیاهكلرود تا جواهردشت برای آفرود وجود دارد، نسبتا دشوار است و خودروی آفرود شما باید كاملا حرفه‌ای، مقاوم و قدرتمند باشد.

جمع بندی

پیدا کردن بهترین مسیرهای آفرود در ایران یکی از دغدغه های آفرود بازها است. در ایران که جنگل، کوهستان و کویر های بکر و جذابی وجود دارد، در فصول مختلف می توان مسیرهای منحصربفردی را برای آفرود تجربه کرد. وجود کویرهای متنوع با رمل و تپه های مرتفع، ییلاقات سرسبز و خوش آب و هوا و رشته کوه های مختلف مثل زاگرس و البرز، تجربه آفرود در ایران را هیجان انگیز می کند.

اگر نیاز به تجهیز ماشین آفرود خود دارید و می خواهید از لوازم آفرود و لوازم کمپ مرغوب استفاده کنید می توانید با تیم ایران آیرونمن نماینده انحصاری محصولات آیرونمن در تماس باشید.