اگر شما از چالش آفرود لذت می برید و به طور منظم برای رانندگی با ماشین 4*4 به جاده  و کوه و جنگل، سفر می کنید، ممکن است انتظار داشته باشید هر از گاهی در جایی گیر بیفتید یا با موانع و مشکلاتی در طول سفر مواجه شوید. به خصوص اگر کمی ماجراجویی داشته باشید.

سفر با ماشین آفرود در کنار لذت، آدرنالین و هیجانی که با خود دارد، همواره دارای مشکلات غیر قابل پیش بینی مثل گیر افتادن در گل و لای و صخره ها و آب ها و یا از کار افتادن و معیوب شدن سیستم تعلیق خودرو، می باشد. برای هر کسی که قصد سفر به شکل آفرود دارد، آگاهی از این چالش آفرود و یافتن راه حل مناسب در زمان وقوع این اتفاقات، بسیار مهم و ضروری است. چرا که وقتی در دل طبیعت هستید خبری از تعمیرگاه و یا افراد متخصص نیست و باید به تنهایی یا با گروه خود به فکر بیرون آمدن از وضعیت نامساعد باشید.

به همین خاطر در مواقع زیادی نیاز به کیت های امدادی و ریکاوری دارید که در این مقاله به برخی از این چالش ها و راه حل های موجود آن می پردازیم تا در زمان اضطراری بتوانید آنها را برطرف کنید. پس بیایید فرض کنیم شما یک سفر آفرود را شروع کرده اید و در طول مسیر به موانع و مشکلات غیر قابل پیش بینی برخورد می کنید.

چالش آفرود گیر کردن در شن و ماسه

وقتی برنامه سفر آفرود به بیابان ها و کویرها را دارید، هر لحظه این احتمال را باید بدهید که چرخ های ماشین شما لای شن و ماسه گیر کند و خودرو حرکت نکند. اولین کاری که در این زمان می توانید انجام بدهید، پایین آوردن باد لاستیک هاست تا میزان سطح تماس لاستیک با خاکی و شن ها، افزایش پیدا کند و تا حدی لاستیک پهن تر شود. در این حالت ماشین آفرود می تواند به راحتی از این مسیر عبور کند.

 

تنظیم باد لاستیک در مسیر کویری و بیابانی

 

در ادامه برای برگشت به حالت قبل، نیاز دارید تا باد لاستیک را دوباره افزایش دهید. در این حالت، باید کمپرسور باد و دفلیتور باد همراه خود داشته باشید تا باد لاستیک را در شرایط استاندارد تنظیم کنید. در حال حاضر برند آیرونمن کمپرسور باد با استانداردهای مناسبی را روانه بازار کرده که می توانید از سایت فروشگاهی ایران آیرونمن تهیه کنید.

همچنین قفل دیفرانسیل برای افزایش کشش در شن و ماسه می تواند گزینه مناسبی برای برون رفت در این شرایط باشد.

 

تنظیم باد با استفاده از دفلیتور و کمپرسور باد آیرونمن

چالش گیر کردن در جاده های ناهموار و صخره ها

چالش آفرود دیگری که به احتمال زیاد در مسیرهای آفرودی به آن برمی خورید، زمانی است که در سطوح ناهموار گیر کرده اید و گریزی از آن ندارید. در این حالت استفاده از وافل بورد یا ریکاوری بورد که به تخته نجات نیز معروف است، راه حل ایده آل شما برای بیرون آوردن ماشین می باشد.

نحوه کار با وافل بورد ها به این صورت است که در زیر چرخ های ماشین آفرود قرار می گیرد و باعث می شود، نیروی مناسبی برای عبور از این سطوح وارد شود و همینطور خودرو، تا حدی ارتفاع بگیرد.

در این حالت می توانید از وافل بورد یا سندلدر های آیرونمن استفاده کنید.

استفاده از سندلدر در آفرود

چالش آفرود گیر کردن در رودخانه

در سفر خود در مسیر آفرود ممکن است به مسیرهای رودخانه ای برسید. در شرایطی که خودرو در آب گیر کند، نحوه درآمدن از مسیر رودخانه ای در چالش آفرود، استفاده از اسنورکل است. اسنورکل مانع از نفوذ هوا به محل تنفس موتور نزدیک فیلتر هوا، می شود. اما زمانی که ماشین داخل آب است، احتمال نفوذ آب به داخل دیفرانسیل بالا می رود و این می تواند آسیب های جدی وارد کند به طوری که باعث خورد شدن آن می شود. به همین خاطر بسیاری از آفرودبازها بعد از سفر، روغن دیفرانسیل خود را عوض می کنند.

اما این مسئله هم در حال حاضر راه حلی دارد. یک قطعه ای به نام دیف بریفر وجود دارد که یک شلنگ نسبتا بلند با سوپاپ یک طرفه است که از یک طرف به ورودی دیفرانسیل های عقب و جلو و از طرف دیگر به کاپوت ماشین نصب می شود. از این سوپاپ چیزی وارد نمی شود و فقط خروجی وجود دارد. از همین طریق بخارات و گازهای داخل دیفرانسیل بیرون می آید و این باعث طول عمر بیشتر دیفرانسیل می شود و از هربار عوض کردن روغن دیفرانسیل جلوگیری می کند که طبیعتا در مصرف انرژی و هزینه صرفه جویی می نماید.

با نصب دیف بریفر، خیال مان از بابت ورود ماشین آفرود به آب ها، راحت است و مطمئنیم که آب به داخل دیفرانسیل نفوذ پیدا نمی کند.

 

چالش گیر کردن ماشین در مسیر رودخانه

چالش بیرون کشیدن ماشین آفرود

در مواقعی ماشین آفرود به موانعی مثل سنگ و صخره برخورد می کند و یا در جایی گیر کرده است که نیاز به یک نیروی خارجی دارد تا از آن وضعیت بیرون بیاید.

در این حالت استفاده از وینچ و تسمه می تواند راهگشا باشد. اگر ماشین دیگری برای کشش ماشین آفرود شما وجود ندارد، می توانید وینچ را به یک درخت در آن نزدیکی ببندید و از طریق نیروی آن، ماشین را بیرون بکشید. همراه داشتن وینچ در این مواقع به قدری مهم است که بدون آن تجهیزات ضروری شما یک پایش می لنگد.

 

استفاده از وینچ در مسیر آفرود

 

در شرایطی که ماشین دیگری برای کشش وجود دارد، می توانید از تسمه استفاده کنید و به راحتی با بستن تسمه به هر دو ماشین، بتوانید خودرو خود را بیرون بکشید. تسمه ها به دو نوع طنابی و معمولی تقسیم می شوند. تسمه طنابی از جنس کِش هستند که خاصیت ارتعاشی بالایی دارند. این خاصیت باعث می شود تا ضربه ای به شاسی هر دو ماشین وارد نشود و در طی زمان، آسیبی به ماشین وارد نشود.

برای تهیه تسمه طنابی نیز می توانید از تسمه های آیرونمن استفاده کنید و مشخصات آن را بررسی نمایید.

 

استفاده از تسمه برای بیرون کشیدن ماشین آفرود

چالش پنچر گیری در سفر آفرود

چالش آفرود فقط به گیر کردن ماشین خلاصه نمی شود. این امکان وجود دارد که هر لحظه بر اثر ضربه و یا نفوذ شی به داخل لاستیک، چرخ ماشین آفرود شما، پنچر شود و دردسر جدیدی را برای شما درست کند. یکی از لوازمی که برای این چالش نیاز دارید، جکِ های لیفت (High Lift) است. همانطور که از نام این جک مشخص می باشد، ارتفاع بالایی دارد و می تواند ماشین را به راحتی تا ارتفاع مناسبی بالا بیاورد. حالا نوبت به کیت پنچرگیری می رسد که همواره باید در سفر آفرود همراه داشته باشید تا بتوانید در کمترین زمان، پنچرگیری ماشین خود را انجام دهید.

برای باد کردن مجدد لاستیک خود از کمپرسور باد استفاده کنید و با خیال راحت به مسیر خود ادامه دهید.

هر سه محصول جکِ های لیفت، کیت پنچرگیری و کمپرسور باد برای برند آیرونمن در سایت فروشگاهی ایران آیرونمن موجود است و در صورت نیاز می توانید سفارش خرید بدهید.

 

کیت پنچرگیری آیرونمن در مسیر آفرود

جمع بندی

در هر سفر آفرود، ممکن است شما با چالش های جدی و مهمی مواجه شوید که باید در لحظه تصمیم درست و منطقی بگیرید. به همین خاطر، مجهز کردن ماشین آفرود به تجهیزات لازم در این خصوص اهمیت بالایی دارد. در این مقاله به برخی از این چالش ها و لوازم آفرود مناسب برای هر کدام اشاره کردیم. برای تهیه تجهیزات آفرود می توانید به سایت فروشگاهی ایران آیرونمن مراجعه کنید و کیت های امداد و نجات و ریکاوری را برای خرید مورد بررسی قرار دهید.