آفرود یکی از گزینه های جذاب برای هر سفری می تواند باشد. لذت تجربه آفرود برای کسانی که این سبک از سفر را انتخاب کرده اند وصف ناشدنی است. اما با همه جذابیت و لذت هایی که آفرود دارد، توجه و رسیدگی به مسائل فنی ماشین آفرود از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در طول مسیر سفر ممکن است از مسیرهای سخت و صعب العبوری گذر کنید و به همین خاطر نیاز دارید تا به شکل جدی قبل از شروع آفرود، از سالم بودن تجهیزات فنی مثل کمک فنر مرغوب، آسوده خاطر شوید.

یکی از قطعاتی که همواره برای ماشین آفرود مهم و ضروری به نظر می رسد، کمک فنر آفرود می باشد. کمک فنر خودروی شما نقش بسیار مهمی را در کاهش نوسانات حرکت خودرو در سطوح ناهموار، بازی می کند. به همین خاطر ما در این مطلب به بررسی کمک فنر آفرود می پردازیم و مطالبی که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

  • کمک فنر چیست؟
  • مزایای استفاده از کمک فنر آفرود
  • معرفی انواع کمک فنر
  • کدام مدل کمک فنر را برای ماشین خود انتخاب کنیم؟
  • کمک فنرهای آیرونمن

کمک فنر چیست؟

کمک فنر یکی از اجزای پنج گانه سیستم تعلیق خودرو می باشد. وظیفه آن کاهش ارتعاشات ناشی از حرکت خودرو در سطوح سخت و ناهموار است و روی محور خودرو نصب می شود تا ضربات و فشار کمتری به کابین و سرنشیان هنگام رانندگی وارد شود.

به طور کلی زمانی که خودروی شما، یک دست انداز یا سطوح ناصاف مثل جاده های خاکی یا تپه را رد می کند یا بار اضافی بر روی ماشین وجود دارد، ابتدا فنر ماشین تا حد ممکن جمع می شود تا بتواند آن را جذب کند. سپس زمانیکه فنر به اندازه کافی جمع شد، انرژی بسیار زیادی را برای تخلیه از خود آزاد می کند.

به واقع کمک فنر آفرود که در نزدیکی چرخ ماشین نصب می شود، باعث می شود تا این تخلیه انرژی به حدی نباشد که ضربات محکمی به اتاق و سرنشینان وارد شود. پس کمک فنر برای ماشین آفرود یکی از تجهیزات اساسی به شمار می رود که کیفیت آن در بهبود شرایط سفر و تجربه امن هنگام رانندگی، بسیار موثر است تا کمترین ضربه به بدنه و کابین راننده وارد شود.

مزایای استفاده از کمک فنر آفرود

  • کاهش نوسانات و حرکت های بیش از حد :

کمک فنر آفرود این اجازه را  می دهد تا فشار ناشی از وزن زیاد بر روی چرخ ها تا حد زیادی کاهش پیدا کند و از ضربات ناگهانی به اتاق و ارتعاشاتی که از حرکت های بیش از حد به وجود می آید، جلوگیری نماید.

  • لذت سواری و ایمنی بیشتر:

اگر تصور کنیم که ماشین آفرود شما، کمک فنر نداشته باشد یا از جنس نامرغوبی استفاده شده باشد، عملا لذتی از آفرود نمی برید و حرکات ماشین و تکانه های آن در سطوح مختلف، مانند قایق سواری خواهد شد. به واقع استفاده از کمک فنر مناسب برای آفرود سفر شما را ایمن تر و لذت بخش تر می نماید.

  • سالم ماندن قطعات خودرو:

عدم استفاده از کمک فنر باعث می شود تا ضربات مهلکی به کابین خودرو و دیگر اجزای مرتبط با حرکت ماشین مثل جلوبندی و چرخ ها، وارد شود و بنابراین ممکن است در مدت زمانی به دیگر قطعات خودرو آسیب جدی وارد شود.

معرفی انواع کمک فنر

 

کمک فنر هیدرولیکی یا روغنی:

این نوع کمک فنر، دارای یک سیلندر مملو از روغن است که در یک پیستون حرکت می کند. هنگامی که نیرو به این پیستون وارد می شود، روغن از سوراخ هایی که بر روی پیستون است، رد می شود و در نتیجه پیستون می تواند حرکت نرم تری داشته باشد و تا حد زیادی ارتعاشات و نوسانات وارد شده را از بین ببرد.

کمک فنر نیتروگس یا هیدرواستاتیکی:

هر کمک فنر از محفظه ای تشکیل شده است که ضربات شدید در آن کنترل می شود. این محفظه عموما دارای روغن است که باعث می شود فرایند باز و بسته شدن فنر به سهولت انجام بپذیرد. در کمک فنر نیتروگس این محفظه همراه با گاز نیتروژن ساخته شده است. به این صورت که زمانی که ارتعاش و یا ضربه ای به محور خودرو وارد می شود، مایع و یا گاز درون محفظه به شکل سیال حرکت می کند و نیرو را به بخش دیگر وارد می کند تا ضریب ارتعاش و فشار وارده به حداقل برسد. که در این نوع از کمک فنر، این کار توسط گاز نیتروژن صورت می گیرد.

کمک فنر تلسکوپی و فومسل:

این نوع کمک فنر همانند کمک فنرهای روغنی عمل می کنند با این تفاوت که قدرت ضربه گیری فوق العاده بالایی دارند و می توانند در کسری از ثانیه ضربات وارد شده به خودرو را دفع کنند. در این نوع از کمک فنر، روغن از سوراخ های بزرگتری حرکت می کند و در نتیجه در زمان کمتری می تواند فشار و ارتعاشات وارد شده را از بین ببرد که برای کارایی های حرفه ای، مسابقه ای و مسیرهای سخت عملکرد مناسبی از خود نشان می دهند.

کدام مدل کمک فنر را برای ماشین خود انتخاب کنیم؟

انتخاب بهترین کمک فنر برای ماشین آفرود شما کاملا بستگی به نوع استفاده و هدف شما دارد. اگر استفاده شما در حد مسیرهای شهری و جاده های خاکی است و می خواهید بسته به بودجه خود از کمک فنر مقرون به صرفه ای استفاده کنید، پیشنهاد ما به شما کمک فنرهای نیتروگس آیرونمن است. این کمک فنر همانطور که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم، از ترکیب گاز نیتروژن و روغن ساخته شده است و برای کاربری های عمومی و حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

اما اگر هدف شما، مسیرهای سخت و آفرودی حرفه ای نظیر کویرنوردی است، بهتر است از کمک فنر های فومسل و فومسل پرو استفاده کنید تا تجربه جذاب تری از سواری داشته باشید. در این نوع از کمک فنرها، بخاطر وجود سوراخ های بزرگتر در محفظه، فنر به سریعترین حالت جمع می شود و انرژی زیادی را می تواند تخلیه کند به همین خاطر برای مسیرهای سخت، انتخاب مناسب تری می باشد.

اما اگر جزو آن دسته از آفرود سوارانی هستید که اکثر زمان خود را در مسیرهای بیابانی و صعب العبور اختصاص می دهید و می خواهید بیشترین بازدهی را برای خودرو داشته باشید، پیشنهاد ما به شما استفاده از کمک فنرهای فومسل پرو است که تخصصی ترین کمک فنر تولید شده تسط شرکت آیرونمن می باشد و در ساخت آن قطر بیشتر پیستون و حجم بالای روغن لحاظ شده است و می تواند استحکام بسیار بالایی داشته باشد.

 

کمک فنرهای آیرونمن

ایران آیرونمن نمایندگی اصلی برند محبوب آیرونمن در ایران را دارد که به صورت اختصاصی محصولات این برند را وارد ایران می کند. در حال حاضر سه نوع کمک فنر برای آفرود توسط این شرکت تولید و عرضه می شود.

کمک فنر نیتروگس، کمک فنر فومسل و کمک فنر فومسل پرو.

کمک فنر نیتروگس حلقه و پیچ

کمک فنر فومسل حلقه و پیچ آیرونمن

هر کدام از این کمک فنرها تکنولوژی خاص خود را دارا هستند که تا حد امکان به اختصار تکنولوژی ساخت آنها را بررسی کردیم و عنوان کردیم که بسته به نوع استفاده شما کارایی مختلفی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره های لازم در خصوص انتخاب کمک فنر آفرودی مناسب برای خودرو تان کافی است با تیم ایران آیرونمن در تماس باشید تا همکاران به بهترین شکل شما را راهنمایی کنند.