برای تجربه آفرود خوب و حرفه ای، تفریح و آدرنالین یک بخش ماجراست و توجه به ایمنی و کیفیت قطعات خودرو بخش مهم دیگری است. لذت آفرود بدون در نظر گرفتن مباحث فنی ماشین عملا شدنی نیست. همانطور که هر وسیله ای نیاز به رسیدگی مداوم دارد، تجربه یک آفرود خوب و لذت بخش نیز نیازمند رعایت موارد مهمی است که هر آفرودبازی می بایست به آن توجه ویژه و اساسی کند. در این مقاله سعی داریم تا به سه مورد از مهمترین بخش های آفرود بپردازیم و مطالبی که در ادامه بیان می کنیم:

  • ماشین آفرود و انواع آن
  • قطعات مهم و حیاتی در تجربه آفرود حرفه ای
  • سه عنصر مهم در تجربه آفرود
  • سیستم تعلیق آفرود
  • کمپرسور باد
  • تسمه
  • سیستم تعلیق آیرونمن

ماشین آفرود و انواع آن

به وسایل نقلیه ای که ارتفاع بالایی دارند و سیستمی را نشان می دهد که در آن موتور خودرو هرچهار چرخ را به طور مساوی حرکت می دهد و اصطلاحا 4*4 تعریف می شوند، ماشین آفرود می گوییم که از دو دیفرانسیل یعنی دیفرانسیل عقب، دیفرانسیل جلو و چهار چرخ محرک تشکیل شده اند.

انواع و برندهای مختلفی در حال حاضر وجود دارند که ماشین آفرود تولید می کنند و از محبوب ترین آنها می توان به  Land Rover Range  Toyota Fortuner Nissan Roniz –Jeep Jac T8

اشاره کنیم که در ایران هم طرافداران زیادی دارند. اما برای هر کدام از انواع ماشین آفرود، توجه به قطعات فنی و تکنیکی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که می بایست برای یک تجربه آفرود خوب حتما آنها را در نظر گرفت.

 

قطعات مهم و حیاتی در تجربه آفرود حرفه ای

 

در تجربه آفرود به دلیل اینکه از مسیرهای سخت و صعب العبوری گذر می کنیم، توجه به قطعات اصلی ماشین، اهمیت بسیار بالایی دارد. به عنوان مثال چرخ و لاستیک خودرو یکی از مهمترین بخش ها برای ماشین شما حین آفرود می باشد یا تعویض تسمه در زمان مناسب همواره باید مورد توجه قرار بگیرد. هیچ وقت نباید فراموش کنیم که بار اصلی و تحمل فشار در آفرود بر روی قطعات مهم آن است تا کمترین ضربه ناشی از نوسانات به سرنشیان وارد شود.

سه موردی که در اینجا به آن اشاره می کنیم عبارتند از:

سیستم تعلیق و کیت ارتفاع مناسب، کمپرسور باد و تسمه با کیفیت و مطلوب

همیشه باید توجه داشته باشیم که خودرو ما دارای سیستم تعلیق مناسب، کمک فنرهای استاندارد و کیت ارتفاع در حد مطلوب باشد. این موارد به شما این امکان را می دهد تا تجربه آفرود لذت بخشی را داشته باشید و کمترین میزان فشار و ضربه را در حین رانندگی حس کنید و خودور از استحکام بیشتری برخوردار باشد.

همچنین توجه به کمپرسور باد و نیز تسمه مناسب برای ماشین شاسی بلند و یا آفرود، از مهمترین مقوله هایی است که باید همواره برای سفر آفرودی همراه خود داشته باشید زیرا ممکن است هر لحظه اتافاق غیر قابل پیش بینی برای وسیله نقلیه شما بیفتد و نیاز به آنها پیدا کنید.

سه عنصر مهم در تجربه آفرود خوب و حرفه ای

سیستم تعلیق در انواع مختلف خودروها استفاده می شود. سیستم تعلیق نقش کلیدی در طول سفر شما دارد و نباید اهمیت آن را نادیده بگیرید. این سیستم از فنرها، دمپرها و کمک فنرها تشکیل شده است. سیستم تعلیق باید بتواند حرکت عمودی را جذب کند تا وسیله نقلیه در زمین های ناهموار جهش نکند تا ارتعاشات را کنترل کند و ثبات بیشتری را حین رانندگی احساس کنید.

هنگام رانندگی در زمین های ناهموار، فنرها انرژی نیروهای وارد بر وسیله نقلیه شما را جذب می کنند. به این ترتیب با کمک سیستم تعلیق با کیفیت می توانید سفری آرام داشته باشید.

یک کمپرسور باد همواره برای سفر آفرود شما، نیاز مهمی تلقی می شود. کمپرسورهای هوا یک ابزار ضروری برای عاشقان 4*4 هستند. کمپرسورهای باد، موتورهای الکتریکی کوچکی هستند که مقدار زیادی هوای تحت فشار را پمپاژ می کنند. شما حین آفرود بارها نیاز دارید تا باد لاستیک خودرو را تنظیم کنید. به همین خاطر داشتن یک کمپرسور باد از جهات مختلفی ایمنی سفر آفرودی شما را افزایش می دهد.

  • تسمه

یکی از لوازم مورد نیاز برای خودروی آفرود، تسمه است. همراه داشتن تسمه قوی و مستحکم مخصوص خودروهای شاسی بلند و آفرودی، برای بیرون کشیدن ماشین از برف و یا شن، لازم و ضروری به نظر می رسد تا در مواقعی که ماشین شما در جایی گیر کرده است بتوانید به راحتی بکسل کرده تا ماشین را از آن وضعیت بیرون بکشید. در کنار تسمه بکسل، همراه داشتن تسمه درایو، بسیار ضروری به نظر می رسد برای مواقعی که تسمه خودرو به هر دلیلی آسیب دید بتوانید آن را به سرعت جایگزین کنید.

سیستم تعلیق آفرود آیرونمن

اگر به دنبال بهترین سیستم تعلیق برای آفرود هستید، باید سیستم تعلیق فنری را در نظر بگیرید. این نوع از سیستم تعلیق، از دوام بیشتری برخوردار است و بهتر از سایر انواع آن می تواند زمین های ناهموار را تحمل کند.

در واقع انتخاب سیستم تعلیق مناسب برای خودرو آفرود می تواند تجربه سواری را دوچندان کند. یک سیستم تعلیق خوب می تواند این سه عملکرد را در تجربه آفرود شما به میزان چشمگیری بهبود ببخشد:

+ ضربه ها با سیستم تعلیق خودرو نرم تر و هموارتر می شوند.

+ اصطحکاک اضافی بین لاستیک ها و جاده ایجاد می کند.

+ تقویت ثبات و پایداری خودرو

سیستم تعلیق محصول آیرونمن
سیستم تعلیق محصول آیرونمن

در حال حاضر سیستم تعلیق برند آیرونمن یکی از گزینه هایی است که می توانید با راه اندازی آن بر روی ماشین خود، عملکرد خودرو حین آفرود را ارتقا بدهید تا بتوانید لذت بیشتری را از مسیر ببرید.

جمع بندی

در طول سفر با ماشین شاسی بلند و یا تجربه آفرود در مسیرهای سخت و ناهموار، نیاز به یکسری وسایل و قطعات مهم برای خودرو داریم تا هم ایمنی سفر را افزایش دهند و هم لذت ما از تجربه آفرود را چندبرابر کنند. به همین خاطر در این مطلب در مورد سه مورد مهم در تجربه آفرود یعنی سیستم تعلیق آفرود، کمپرسور باد آفرود و تسمه آفرود، بحث کردیم و نقش هر کدام را در یک آفرود حرفه ای مورد بررسی قرار دادیم.

ایران آیرونمن نمایندگی اختصاصی برند آیرونمن در ایران است که تمامی قطعات مورد نیاز برای آفرود را به صورت مستقیم وارد می کند و می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز انتخاب بهترین سیستم تعلیق، کمک فنر،کیت ارتفاع، کمپرسور باد و تسمه برای ماشین شاسی بلند و یا آفرود خود با همکاران ما در مجموعه و یا سایت فروشگاهی ایران آیرونمن به نشانی https://iranironman4x4.com/ در تماس باشید.