اجزا کیت ارتفاع آیرونمن

شناخت انواع کیت های ارتفاع

سیستم تعلیق یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده خودرو

سامانه تعلیق، سیستم تعلیق، کیت ارتفاع یا فنربندی خودرو هیچ فرقی نمیکنن و اسم های مختلفیه که برای اشاره به سیستم تعلیق خودرو ازشون استفاده میشه. در نگاه اول وظیفه کلی سیستم تعلیق جلوگیری از وارد شدن ضربات حاصل از ناهمواری ها و پستی بلندی های سطح زمین به اتاق و بدنه و نهایتا سرنشینان خودرو است اما سیستم تعلیق وظیفه خیلی مهم تر دیگه ای هم داره که خیلی ها اون رو نادیده میگیرن. وظیفه مهم تر فنربندی یا همون سامانه تعلیق خودرو اینه که در شرایط مختلف ارتباط بین چرخ ها با سطح زمین رو برقرار کنه. این یعنی امنیت بیشتر، تعادل بهتر و هندلینگ درست. نکته جالب اینه که این دو مورد عموما و متاسفانه در تضاد هم هستند یعنی هرچی سعی کنید فنر بندی نرم تری زیر خودرو ببندید مشکل بیشتری با تعادل خودروتون خواهید داشت. البته ناگفته نماند که سیستم تعلیق مناسب باعث بالا رفتن طول عمر تمامی قطعات خودرو و کاهش هزینه های حاصله از استهلاک خودرو شما هم میشه. سیستم های تعلیق یا همون کیت های ارتفاع از دو قسمت کلی تشکیل شدن که شامل کمک فنر ها و فنرها میشه که در ادامه به شناخت بیشتر اونها خواهیم پرداخت.

کمک فنرها:

کمک فنرها چه وظایفی را در خودرو شما ایفا میکنند؟

وظیفه اصلی کمک فنرها میرا کردن نوسانات فنره و این یعنی چی؟ یعنی اینکه حرکات فنر خودرو شما رو کنترل میکنه و نمیذاره که حرکت به اصطلاح یویویی بعد از رد کردن یک پستی و بلندی پیش بیاد و هرچه سریع تر خودرو رو به وضعیت متعادل برمیگردونه. همچنین انرژی حاصل از نوسانات اضافی رو به گرما تبدیل میکنه و نمیذاره این لرزش ها به بخش معلق خودرو شما که میشه همون اتاق و تمامی موارد متصل بهش وارد بشه.

انواع کمک فنر

فنرها:

وظیفه اصلی فنر خودرو چیست؟

فنر در حالت کلی رابط بین وزن و ارتفاع خودرو شماست. جوری که اگر بیشتر از توان فنر خودرو خودتون بهش بار بزنید قطعا آستانه حرکت فنر کوتاه میشه و حتی شاید به انتها برسه اینجاست که دیگه سیستم تعلیق شما به کلی کارآمدی خودش رو از دست میده و سر هر پستی و بلندی ضربه محکمی از چرخ ها به اتاق و باقی متعلقاتش وارد میشه و این امر اصتهلاک خودرو شما رو خیلی بالا میبره. برای افزایش میزان تحمل وزن خودرو مثلا اضافه کردن تجهیزات جانبی مثل وینچ و سپر و لوازم جانبی شرط اول تغییر دادن فنرها و افزایش توان تحمل اونهاست. همچنین استاندارد ترین روش برای افزایش ارتفاع خودرو هم همین تغییر فنرهای خودرو و به طبع عوض کردن کمک فنر ها برای بازدهی متناسب با فنر های نصب شده است.

فنر شمش

کیت ارتفاع:

کیت ارتفاع چیست؟

یکی از اولین اصطلاحاتی که هر آفرودری باهاش مواجه میشه کیت ارتفاع است. خیلی از مکانیک ها با روش های غیر استاندارد متنوعی سعی در بالا بردن ارتفاع خودرو دارند و اسمش رو هم میذارن کیت ارتفاع خودرو. اما هیچ توجهی به امنیت، کارآمدی و استاندارد های فیزیکی از جمله کنترل مرکز ثقل خودرو و میزان تماس چرخ ها با سطح زمین و توزیع وزن خودرو بر روی چرخ ها در شرایط خاص رو ندارند و همین امر باعث شده متاسفانه شاهد اتفاقات تلخ و جبران ناپذیری در سالهای اخیر در صنعت آفرود کشور بشیم.

اما تعریف اصلی کیت ارتفاع در دنیا متفاوته و استاندارد های خاص خودش را برای هر خودرو و در شرایط منحصر به اون خودرو داره. به همین خاطر کیت های ارتفاع متنوعی برای انواع خودرو ها و انواع کاربری ها تعریف شده که در ادامه این مطلب با بخش عمده ای از این کیت ها آشنا خواهیم شد. کیت های ارتفاع میتونن شامل کمک فنر ها، فنرهای لول و شمش، ادلیف ها، تورشن بار، کستر پلیت، U-Bolt، کمک فرمان، طبق، مندل های طولی و عرضی، میل فرمان و پایه میل موج گیر و حتی شلنگ های ترمز باشند.

کمک فنر اف جی

کیت های ارتفاع آیرونمن:

شناخت شرکت آیرونمن۴x۴:

شرکت آیرونمن استرالیا با بیش از ۶۰ سال سابقه تولید سیستم های تعلیق یکی از معتبر ترین تولید کنندگان تخصصی سیستم های تعلیق در جهان است که به دلیل مرغوبیت محصولاتش امروزه در تمام دنیا نمایندگی داشته و در تمام این سالها رضایت مشتریان خود را جلب کرده است. این شرکت با توجه به اینکه معتقد است برای هر خودرو و بسته به نوع کاربری آن نیاز به طراحی و تولید سیستم تعلیقی خاص هست، کیت های ارتفاع متنوعی به بازار معرفی کرده که این تنوع بالا گاها مشتریان را دچار سردرگمی انتخاب میکند. ما قصد داریم با شفاف سازی و تعریف تفاوت های بین این سیستم های تعلیق شما را در انتخاب بهترین گزینه برای خودرو خودتون یاری کنیم.

نمایندگی مرکزی آیرونمن استرالیا

انواع کیت های ارتفاع آیرونمن:

برند آیرونمن ۴x۴ در حالت کلی از سه تکنولوژی در ساخت کمک فنر های خود استفاده میکند که کمک فنر های نیتروگس و بهره بری از نیروی گاز نیتروژن، فومسل با تکنولوژی سلول های جاذب روغن و فومسل پرو که اوج بازدهی را از سلول های جاذب روغن میگیرد را شامل میشود. همچنین برای انواع کاربری بسته به میزان بار اضافه شده روی خودرو و همچنین ارتفاع مد نظر سرنشین خودرو، فنر های متنوعی را معرفی کرده است که بازه تحمل وزن و ارتفاع متفاوتی از ۱۵ سانتی متر افزایش ارتفاع تا بدون تغییر ارتفاع برای افرادی که قصد دارند سیستم تعلیق خود را ارتقا بدهند اما افزایش ارتفاع نداشته باشند را پوشش میدهد.

 

 

 

کمک فنرهای نیتروگس:

کمک فنرهای نیتروگس که محبوب ترین و عمومی ترین کمک فنر های تولید شده توسط شرکت آیرونمن هستند از تکنولوژی گاز نیتروژن در کنار روغن بهره میبرند این کمک فنر ها مناسب افرادی هستند که از خودرو دو دیفرانسیل خود تا ۸۰ درصد در شهر و یا مسیرهای خاکی استفاده میکنند و ۲۰ درصد قصد سفرهای بیرون جاده ای و آفرود دارند. کمک فنر های نیتروگس دارای محفظه روغن و گاز دولایه با قطر ۳۵ میلیمتر و بدنه به قطر ۵۴ میلیمتر بوده و به واسطه استفاده از تکنولوژی محفظه دولایه در اثر ضربه دچار شکستگی و نشتی نمیشوند. قطر میله داخل پیستون کمک فنرهای نیتروگس ۱۶ میلیمتر است و استحکام بسیار بالاتری نسبت به کمک فنر های فابریک خودرو شما دارد. لازم به یادآوریست که کمک فنر های نیتروگس آیرونمن بهینه ترین تولیدات این شرکت از نظر قیمت و کارایی هستند و ارزان ترین سیستم های تعلیق رو برای کاربری های عمومی و آفرود حرفه ای ارائه میدهند.

تفاوت کمک فنر ها

کمک فنر های فومسل:

کمک فنرهای فومسل آیرونمن از تکنولوژی سلول های جاذب روغن بهره میبرند. این تکنولوژی باعث میشه دیگه نیازی به گاز نیتروژن در داخل محفظه کمک فنر نباشه. این سلول ها باعث پراکنده شدن روغن با چگالی برابر در داخل محفطه کمک فنر میشه و این امر مهم ترین وظیفه کمک فنر که تبدیل انرژی جنبشی وارد شده به انرژی گرمایی و دفع اون از طریق بدنه کمک فنر هست رو به بهترین نحو انجام میده چرا که روغن با سطح بیشتری از بدنه کمک فنر در تماسه و از سطح بدنه گرمای حاصل از ضربه ها رو دفع میکنه. همچنین قطر بیشتر محفظه روغن و قطر کلی کمک فنر که به ترتیب برابر با ۴۰ میلیمتر و ۶۰ میلیمتر است سطح وسیع تر و استحکام بیشتری به این کمک فنر ها داده و میله داخل پیستون با قطر ۱۸ میلیمتر توان تحمل بیشتری نسبت به کمک فنر های نیتروگس را دارد. کمک فنر های فومسل هم همانند کمک فنرهای نیتروگس طراحی دولایه داشته و هیچگونه نشتی در صورت ضربه شدید و شکستگی نخواهند داشت. این کمک فنرها مناسب کاربری ۵۰ درصد جاده و ۵۰ درصد آفرود هستند. مناسب برای رانندگی در انواع شرایط با بازدهی بهینه.

کمک فنر های فومسل آیرونمن

کمک فنر های فومسل پرو:

کمک فنرهای فومسل پرو تخصصی ترین کمک فنرهای تولید شده توسط شرکت آیرونمن استرالیا هستند که توانسته با بهترین بازدهی در سخت ترین شرایط سخت گیر ترین و حرفه ای ترین مخاطبان آفرود و اتومبیل رانی رو راضی نگه داره و نیازهای روز افزونشون رو پاسخ گو باشه. این کمک فنر ها همانند کمک فنرهای فومسل از تکنولوژی سلول های جاذب روغن بهره میبرند با این تفاوت که حجم روغن بیشتر قطر بدنه ۷۲ میلیمتری و ۴۵ میلیمتر قطر پیستون دارند. همچنین قطر میله داخل پیستون در این مدل ۲۰ میلیمتر و ضخامت بدنه ای برابر با ۳ میلیمتر دارند. این یعنی روغن و سطح تماس و استحکام بیشتر که هیچ نیازی رو بی پاسخ نمیذاره. کمک فنر های فومسل پرو آیرونمن مخصوص کاربران حرفه ای و آفرودر هایی هست که تو مسابقات شرکت میکنن و یا انقدر عاشق بیابونن که ۸۰ درصد سواری خودروشون توی مسیر های سخت و غیر قابل تردد آفرودی هست.

کمک فنر فومسل پرو

انواع فنرها:

خودرو های دو دیفرانسیل بسته به طراحی خاص سیستم تعلیق خود از فنر های متفاوتی استفاده میکنند که از انواع مهم اونها میشه به فنر شمش، فنر لول و تورشن بار اشاره کرد. برخی از مکانیک ها برای ارتقا خودرو دست به تغییر سیستم فنربندی خودرو میزنن که شرکت آیرونمن این کار رو بدون داشتن دانش فنی لازم اصلا توصیه نمیکنه و برای هر خودرو سیستم فنر بندی خودش رو ارائه میده. فنر خودرو تعیین کننده میزان افزایش ارتفاع و تحمل وزن خودرو است و کمک فنر تاثیری در افزایش ارتفاع خودرو نداره. تعویض کمک فنر شاید اندکی تحمل وزن خودرو را افزایش دهد اما در واقع مسئولیت افزایش تحمل وزن خودرو به گردن فنر های خودرو است. شرکت آیرونمن بسته به کاربری های مختلف فنرهای متفاوت با سختی و ارتفاع متفاوت به کاربران خود معرفی کرده است. این فنر ها از افزایش ارتفاع ۱۵ سانتی متر و تحمل وزن بالای ۵۰۰ کیلوگرم اضافه بار تا بدون تغییر ارتفاع و تحمل وزن۱۰۰ کیلوگرمی را به کاربران با کاربری های مختلف ارائه میدهد.

یکی از روشهای کم هزینه برای تغییر ارتفاع و افزایش تحمل وزن سیستم های تعلیقی که از فنر های شمش استفاده میکنند اضافه کردن ادلیف بین فنر شمش هاست. این لایه فنر اضافه باعث افزایش ارتفاع 4 سانتی متری و همچنین افزایش قدرت تحمل وزن فنر با کمترین میزان هزینه و بهترین بازدهی خواهد بود و دیگر نیازی به هزینه های سنگین تغییر کامل فنر های شمش نیست.

فنر آیرونمن

رده بندی فنرها

بهترین کیت ارتفاع برای خودرو شما:

نحوه انتخاب بهترین کیت ارتفاعی که مناسب خودرو و کاربری شما باشد

برای انتخاب سیستم تعلیق یا همان کیت ارتفاع مناسب برای خود ابتدا لازم است تعیین کنید که چه میزان کاربری شما درون شهری و چند درصد خارج از شهر و در جاده های بیابانی هست. به عنوان مثال اگر از خودرو دو دیفرانسیل خود فقط در شهر و در روزهای برفی استفاده میکنید و یا شاید گاهی با دوستان و اعضای خانواده خود در یک آخر هفته آرام قصد یک سفر کمپینگ به اطراف شهر را دارید سیستم تعلیق هایی که از کمک فنر های نیتروگس بهره میبرند برای شما مناسب هستند اما در صورتی که میزان کاربری شما از خودرو دو دیفرانسیل تان بیشتر در مسیرهای آفرود و خارج از شهر است یا انتظار بیشتری از بازدهی خودرو خود در مسیرهای آفرود دارید بهتر است از سیستم های تعلیق دارای کمک فنر های فومسل و یا فومسل پرو در صورت کاربری خیلی حرفه ای استفاده کنید.

پس از انتخاب تکنولوژی کمک فنر مناسب خود حال نوبت انتخاب فنر مناسب شماست. مهم ترین مساله در انتخاب نوع فنر میزان باریست که روی خودرو خود دارید. اگر خودرو شما شامل انواع تجهیزات و باک اضافه و باربند و وینچ و سپر و … میشود باید فنری با بیشترین تحمل وزن را برای خودرو خود انتخاب کنید و در صورتی که فقط سفرهای یک روزه و بدون بار و تجهیزات اضافه روی خودرو خود میروید بهتر است فنر های با تحمل وزن پایین تری انتخاب کنید تا خودرو شما خشک نباشد. لازم به یادآوریست که همیشه فنر با تحمل وزن بیشتر بهتر نیست و این امر در صورت متناسب نبودن با بار روی خودرو شما باعث خشک شدن سواری خودرو شما خواهد شد و در بلند مدت نارضایتی شما را در پیش خواهد داشت.

همچنین یکی از موارد تعیین کننده در انتخاب نوع فنر میزان افزایش ارتفاع فنر مورد نظر است. شاید قصد دارید خودرو شما حداکثر افزایش ارتفاع ۱۵ سانتی متری را داشته باشد یا شاید به خاطر کوتاه بودن سقف پارکینگ آپارتمانتان دوست ندارید که ارتفاع خودرو شما افزایش پیدا کند این ها در انتخاب نوع فنر به کار رفته در کیت ارتفاع خودرو شما تاثیر گذار است.

 

هایلوکس برندد آیرونمن