کمک فنر یکی از اجزای مهم سیستم تعلیق خودرو می باشد که نقش بسیار تاثیرگذاری را در تجربه آفرود حرفه ای، بازی می کند. در اینجا دو کمک فنر نیتروگس و فومسل مورد اشاره ما می باشد. برای کسانی که در خارج از شهر و مسیرهای آفرودی سفر می کنند و در مواقع زیادی ماشین خود را از میان دره ها و کوه ها عبور می دهند، سطوح مختلف عملکرد کمک فنر، تفاوت قابل توجهی در تجربه رانندگی ایجاد می کند.

در طول سفر با ماشین آفرود ممکن است از مسیرهای سخت و ناهموار زیادی عبور کنیم. کمک فنر این امکان را فراهم می کند تا ارتعاشات و ضربات ناشی از مسیر، به حداقل برسد و سرنشینان ایمنی بیشتری را تجربه کنند. کمک فنر برای ماشین آفرود، انواع مختلفی دارد که ما در این مقاله سعی داریم به بررسی آنها بپردازیم و مطالبی که قصد داریم در ادامه مورد بحث قرار بدهیم:

 

  • کمک فنر نیتروگس
  • کمک فنر فومسل
  • کمک فنر فومسل پرو
  • ویژگی های کمک فنرهای نیتروگس و فومسل
  • انتخاب بهترین کمک فنر برای ماشین آفرود

کمک فنر نیتروگس

در ساخت کمک فنرها از تکنولوژی مختلفی استفاده می شود که هر کدام دارای کاربرد خاص خود هستند. کمک فنر نیتروگس در محفظه خود از گاز نیتروژن بهره برده است. در این تکنولوژی زمانی که ضربه و یا ارتعاشی به بدنه ماشین وارد می شود، پیستون کمک فنر نیتروگس با جمع شدن در محفظه گاز نیتروژن، سعی می کند با تبدیل انرژی جنبشی به شکل دیگری از انرژی (معمولا گرما)، ضربات را دفع کند تا تکانه های کمتری به راننده و دیگر سرنشینان وارد شود.

در این نوع از کمک فنر، گاز نیتروژن به کمک فنر این اجازه را می دهد تا امواج ضربه ای را به حداقل برساند و به طور مداوم این حرکت را تکرار کند.

فشار گاز نیتروژن حباب های هوا را در سیال هیدرولیک فشرده می کند که از مخلوط شدن روغن و هوا جلوگیری می کند.

 

کمک فنر فومسل

در تکنولوژی فومسل، از یک فوم فشرده در داخل محفظه دو قلو به جای گاز نیتروژن استفاده شده است. در این نوع از کمک فنر، روغن در محفظه حجیم تری قرار دارد. به همین خاطر فضای بیشتری را در اختیار دارد و از آزادی عمل بیشتری برخوردار است.

در کمک فنر فومسل، وقتی پیستون وارد سیلندر کمک فنر می‌شود، فشرده شده و هنگام خروج از آن، خارج می‌شود. یکی از مزیت های این طراحی این است که روغن به طور یکنواخت در اطراف بدنه کمک فنر پخش می گردد. می تواند انرژی گرمایی و نوسانات ناشی از ضربات به بدنی را سریع تر دفع کند.

 

کمک فنر فومسل پرو

در حال حاضر این نوع از کمک فنر، تخصصی ترین کمک فنری است که شرکت آیرونمن تولید کرده است.  آیرونمن در ادامه به چگونگی قوی‌تر و بهتر کردن کمک فنرهای خود پرداخت. آنها با بدنه بیرونی فولادی 3 میلی متری شروع کردند، یک پایه یک تکه اضافه کردند، یک جوش 360 درجه روی حلقه چشمی قرار دادند، از یک میله پیستون کرومی استفاده کردند و دو مهره مستقل در اطراف پیستون ساختند.

در تکنولوژی کمک فنر فومسل پرو، قطر پیستون به 45 میلیمتر رسیده که در اینصورت، مساحت سطح بیشتر و فضای روغن بیشتر، باعث می شود تا تجمع گرما به حداقل برسد و زمان بیشتری طول بکشد تا سطح محفظه داغ شود و دفع نوسانات با سرعت بیشتری انجام بپذیرد. بنابراین می تواند عملکرد و بازدهی ایده آل و مناسبی از خود به نمایش بگذارد.

ویژگی های کمک فنرهای نیتروگس و فومسل

کمک فنرهای نیتروگس و فومسل آیرونمن هرکدام ویژگی های مربوط به خود را دارند که بسته به نیاز مصرف کننده دارد. با وجود اینکه نوع ساخت تقریبا یکسانی در هر دو وجود دارد اما عملکرد و کاربرد متفاوتی از هم دارند در اینجا به طور اختصار به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

  • اکثر کمک فنرهای فومسل برای محیط هایی با گرمای زیاد طراحی شده اند و از این بابت نسبت به کمک فنرهای نیتروگس، عملکرد و مقاومت بهتری در برابر دمای بالا از خود نشان می دهند. پس انتخاب مناسب تری برای آفرودهای سخت و حرفه ای خواهد بود.
  • کمک فنر نیتروگس رایج ترین نوع کمک فنر در اکثر وسیله های نقلیه است. مزیت طراحی آن، حرکت بیشتر پیستون در یک پکیج کوچک و جمع و جور می باشد که بازدهی مناسبی به همراه خواهد داشت.
  • کلید عملکرد کمک فنر آفرودی، دفع گرمای ناشی از اتصال سیستم تعلیق است. تا بتواند انرژی گرمایی و فشارهای وارده را به سرعت دفع کند.
  • کمک فنر فومسل پرو، کیفیت سواری، ثبات و استحکام و هندلینگ فوق العاده بالایی نسبت به دیگر کمک فنرها دارد.
  • کمک فنر فومسل، دارای حجم بیشتری از روغن در محفظه خود است که این باعث می شود تا کمک فنر راحت تر خنک شود و در شرایط سخت با اصطحکاک بالا بتواند سریعا به دمای متعادل برسد.
  • تفاوت در کیفیت سواری بین کمک فنر نیتروگس و کمک فنر فومسل، معمولا توسط سوپاپ تعیین می شود. در این صورت می توان هر دو طرح کمک فنر را طوری تنظیم کرد که در یک وسیله نقلیه عملکرد تقریبا یکسانی داشته باشد.

انتخاب بهترین کمک فنر برای ماشین آفرود

اما از میان کمک فنرهای نیتروگس، فومسل و فومسل پرو، کدام را برای ماشین آفرود خود انتخاب کنیم؟

این کاملا بستگی به نوع کاربری و استفاده شما در آفرود دارد.

کمک فنرهای نیتروگس ساخت شرکت آیرونمن، برای رانندگانی که هدف عمومی دارند و یا کسانی که در مسیرهای بزرگراه‌ها و جاده‌های آسفالت‌شده زمان بیشتری می گذرانند، یا سفرهای آفرود گاه به گاه در تعطیلات آخر هفته دارند، عالی هستند.

از طرفی کمک فنرهای فومسل برای استفاده در محیط های بسیار سخت و آفرود حرفه ای مناسب هستند. کمک فنرهای فومسل نیز در کاربردهای جاده ای بسیار خوب عمل می کنند و سواری نرم و انعطاف پذیرتری را ارائه می دهند. این کمک فنر بیشتر مناسب افرادی است که زمان زیادی را در آفرودهای سخت و مسیرهای ناهموار سپری می کنند. زیرا که استحکام و پایداری کمک فنر فومسل نسبت به نیتروگس بیشتر است و عملکرد مطلوب تری در شرایط سخت از خود نشان می دهد.

اما اگر می خواهید یک کمک فنر همه فن حریف با عملکرد استثنایی را برای ماشین آفرود خود انتخاب کنید، کمک فنرهای فومسل پرو آیرونمن مناسب شما خواهد بود تا در مسیرهای دشوار، بهترین عملکرد و بهره وری را تجربه کنید.

جمع بندی

در حال حاضر شرکت آیرونمن، سه نوع کمک فنر آفرود را ارائه داده است که شامل کمک فنر نیتروگس، کمک فنر فومسل و کمک فنر فومسل پرو می باشد. عملکرد هر کدام از آنها در شرایط مختلف، متفاوت است. در این مقاله به بررسی ساختار این نوع کمک فنرها و تفاوت عمده آنها پرداختیم و کاربری هر کدام از آنها را در سفر آفرودی بیان کردیم.

شرکت ایران آیرونمن نمایندگی انحصاری کمک فنرهای آیرونمن در ایران است که به شکل مستقیم این محصولات را وارد می کند. برای اطلاعات بیشتر و پرس و جو در خصوص انتخاب کمک فنر مناسب برای خودرو تان کافی است با سایت ایران آیرونمن به نشانی https://iranironman4x4.com/ و یا مشاورین فروش شرکت در تماس باشید.