بسیاری از کسانی که به شکل آفرود سفر می کنند، کمپینگ در سفر آفرودی را جزو برنامه های خود در سفر، قرار می دهند. از آنجایی که در کمپینگ، ما تا چند روز در دل طبیعت به سر می بریم، نحوه کمپ کردن و رعایت نکات اصولی در کمپ، اهمیت بالایی پیدا می کند. اینکه چه لوازمی را همراه خود داشته باشیم، چگونه کمپ خود را برپا کنیم و چه مسائلی را در کمپ و در طبیعت، در نظر بگیریم، بخش مهمی از کمپینگ در سفر آفرودی محسوب می شوند. بنابراین بهتر است چیزهایی را که در مورد وسایلی که باید بسته بندی کنید، راه هایی برای ایمن نگه داشتن خود و نحوه برنامه ریزی مسیرتان را بیاموزید.

در این مقاله سعی داریم تا با اصول کمپینگ در سفر آفرودی صحبت کنیم و نکات مربوط به آن را تا حد ممکن بررسی کنیم. مطالبی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

 

 

  • منظور از کمپینگ با آفرود
  • لوازم و تجهیزات لازم در سفر آفرودی
  • نحوه کمپینگ در سفر آفرودی
  • چند نکته مهم برای کمپینگ با آفرود

 

 

منظور از کمپینگ با آفرود

اکثر علاقه مندان به سفر و طبیعت گردی، معمولا سفر آفرودی را تجربه می کنند. این سفر به دلیل هیجاناتی که دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است. همچنین در این نوع سفر، از مسیرهای سخت و ناهمواری عبور می کنیم که در سفر با ماشین سواری عادی، غیر ممکن است. برای همین امکان دارد از مناظر و طبیعت جذاب و بکری در طی مسیر گذر کنیم.

کمپینگ در سفر آفرودی برای حتی چند روز، شما را از هیاهوی شهری به دور می کند و لذت ماندن در دل طبیعت بکر و دست نخورده را برای شما فراهم می کند.

اصولا به سفرهای اینچنینی که با ماشین آفرود به طبیعت مورد نظرمان می رسیم و برای مدتی در آن منطقه اقامت پیدا می کنیم، کمپینگ با آفرود می گوییم. اما این نوع سفر با اینکه هیجان و جذابیت های خودش را دارد، نیاز به رعایت یک سری نکات اصولی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

 

لوازم و تجهیزات لازم در سفر آفرودی

وقتی شما با ماشین آفرود قرار است برای مدتی در دل طبیعت بگذرانید، از آنجایی که عملا امکاناتی در آنجا وجود ندارد، می بایست تمام جوانب و احتمالات سفر را در نظر بگیرید و با تجهیزات آفرود کامل سفر خود را آغاز کنید.

لوازم و تجهیزات آفرود در طول سفر بسیار کاربردی خواهد بود و لذت سفر شما را دو چندان می کند.

 

لاستیک و کمک فنر آفرود:

از مهمترین لوازمی که باید در سفر آفرودی در نظر بگیرید، لاستیک و کمک فنرهای ماشین آفرود است. حتما قبل از شروع سفر کمپینگ با آفرود، از سالم بودن لاستیک و کمک فنر خودرو، اطمینان پیدا کنید و در صورت ناکارآمد بودن، آنها را تعویض کنید.

در حال حاضر کمک فنرهای نیتروگس و کمک فنر فومسل، از انتخاب های مناسبی است که می توانید برای ماشین آفرود خود نصب کنید و از سیستم تعلیق آفرود اطمینان حاصل کنید.

 

لوازم کمپینگ در سفر آفرودی:

وقتی قرار است تا چند روز در طبیعت باشید، حتما لوازم کمپینگ خود را کامل کنید و یک چک لیست از آنها داشته باشید و مطمئن باشید که همه آنها را با خود برداشته اید تا با مشکل رو به رو نشوید.

لوازمی مثل: چادر کمپ، کوله پشتی مناسب کمپ، چادر سقفی آفرود، لوازم آشپزخانه و پخت غذا، پوشاک مناسب فصل، کیسه خواب، صندلی و میز کمپ، وسایل بهداشتی، جزو لوازم اساسی کمپینگ هستند که حتما قبل از شروع سفر، آنها را تهیه کنید و به همراه داشته باشید.

 

کمپرسور باد و زاپاس:

وقتی با ماشین آفرود در مسیرهای صعب العبور و ناهموار حرکت می کنید، احتمال دارد عواقب غیر قابل پیش بینی مثل پنچری و یا کم شدن باد لاستیک، گریبان تان را بگیرد. به همین خاطر همراه داشتن کمپرسور باد و یا زاپاس، جزو لوازم ضروری در سفر آفرودی به شمار می رود.

 

جعبه ابزار و کیت نجات

در مسیر آفرودی ممکن است، ماشین شما در مسیرهایی مثل تپه ها، چاله ها و آب ها گیر کند. بنابراین حتما جعبه ابزار خودرو و کیت نجات را همراه خود داشته باشید.

 

پوشاک و کفش مناسب

در سفر آفرودی، به طور مداوم از تپه ها و کوه ها رد می شویم و یا در طبیعت هایی مثل جنگل، کمپ می کنیم. برای همین می بایست لباس مناسب و کفش مناسب برای آن را تهیه کنیم.

 

نحوه کمپینگ در سفر آفرودی

 

مسیر خود را برنامه ریزی کنید و جای کمپینگ را بیابید

قبل از شروع، مسیر خود را برنامه‌ریزی کنید و سپس در آن مسیر، محل کمپینگ را پیدا کنید. برای همین بهتر است یک مسیریاب و جی پی اس همراه داشته باشید. این مهم است که بدانید محل کمپ شما در چه موقعیتی قرار دارد.

در صورتی که در تنگنا هستید و جایی که برای آن برنامه ریزی کرده اید پر یا بسته است. می توانید از برنامه   onX Offroad استفاده نمایید.

این برنامه، مکان های کمپینگ را روی نقشه به شما نشان می دهد! چند راه وجود دارد که می توانید با استفاده از برنامه کمپینگ را پیدا کنید. نمادها هم محل کمپ تعیین شده و هم مکان هایی را نشان می دهند که می توانید کمپ را برپا کنید.

 

چادر کمپ را برپا کنید

کمپینگ در سفر آفرودی، بدون داشتن چادر کمپ عملا بی معنی است. وقتی محل کمپ را انتخاب کردید، چادر خود را برپا کنید و وسایل خواب مثل پتو یا کیسه خواب و دیگر لوازم ضروری را دم دست در چادر قرار دهید.

همچنین می توانید از چادر سقفی آفرود نیز استفاده کنید. این چادرها در باربند ماشین آفرود قرار می گیرند و به راحتی روی سقف ماشین برپا می شوند.

 

محلی برای آشپزخانه در نظر بگیرید.

بعد از اینکه چادر را برپا کردید، در همان حوالی، جایی را برای پخت و پز و یا صرف نوشیدنی در نظر بگیرید و میز  صندلی کمپ و لوازم آشپزی را در آنجا مستقر کنید چرا که تا قبل از خواب بخش زیادی از زمان تان در کمپ، در اینجا صرف می شود.

 

به لوازم روشنایی در کمپ توجه کنید

شما در طبیعت هیچ نوری ندارید. بهتر است لوازمی مثل هد لمپ، چراغ قوه و.. که نور شما را در شب مهیا می کنند، در دسترس قرار دهید.

 

محافظت در مقابل نور آفتاب

در روزهایی که در کمپینگ به سر می برید، بارها در طول روز، در برابر تابش آفتاب قرار خواهید گرفت. به همین خاطر استفاده از سایه بان آفرود که بر روی سقف ماشین نصب می شود می تواند گزینه مناسبی باشد. همچنین استفاده از کرم ضد آفتاب در طی سفر، برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، مهم به نظر می رسد.

 

چند نکته مهم برای کمپینگ با آفرود

 

  • تجهیزات اضافی و یدک آفرود در ماشین داشته باشید که اگر قسمتی از ماشین آسیب دید، سریعا جایگزین کنید.
  • نقشه، قطب نما، یا دستگاه GPS یا پیام رسان ماهواره ای را فراموش نکنید. فقط به یاد داشته باشید که قبل از رفتن نقشه‌های خود را دانلود کنید ممکن است در اکثر مسیرها دسترسی به آنتن و اینترنت نداشته باشید. همچنین داشتن یک نقشه پشتیبان و یا آفلاین، خوب است.
  • مقداری غذای اضافه و آب اضافه همراه داشته باشید چرا که هیچ چیز در کمپ قابل پیش بینی نیست.
  • جعبه کمک های اولیه و کیت دارو همواره به درد می خورند.
  • برخی از لوازم مهمی که استفاده می کنیم، مثل موبایل و یا چراغ کمپ، الکترونیکی هستند. پس لوازم شارژ مثل پاور بانک و یا ژنراتور برق را همراه داشته باشید.
  • حیوانات بوی غذا را سریع می فهمند. بعد از خوردن غذا، ظروف را کاملا تمیز کنید و مواد غذایی را قبل از خواب، داخل ماشین و یا چادر قرار دهید.
  • به یاد داشته باشید که هیچ ردی از خود باقی نگذارید و همیشه یک کمپینگ را بهتر از چیزی که پیدا کرده اید ترک کنید. زباله ها یا قوطی های نوشیدنی خود را در گودال آتش نریزید. سطل زباله نیست. آن را بسته بندی کنید و به درستی در بیرون از طبیعت، دور بیندازید.

 

جمع بندی

کمپینگ در سفر آفرودی نیازمند تهیه تجهیزات و لوازم آفرود و همچنین رعایت نکات اصولی است که در این مطلب به برخی از آنها اشاره کردیم. شرکت ایران آیرونمن وارد کننده محصولات برند آیرونمن در ایران است که در تولید تجهیزات آفرود فعالیت می کند. برای اطلاع از موجودی تجهیزات آفرود و مشاوره های لازم برای مجهز کردن ماشین آفرود خود می توانید به نشانی اینترنتی https://iranironman4x4.com/  سر بزنید و با همکاران شرکت در تماس باشید.