در حال حاضر برندهای مختلف و با کیفیتی هستند که ماشین آفرودی و یا 4*4 تولید می کنند و از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. ماشین جک Jac T8 یکی از آن دست اتومبیل های شاسی بلند است که هم برای مصارف تجاری و هم برای آفرود مورد استفاده قرار می گیرد و در سال های اخیر، خیلی زود جایگاه ویژه ای بین طرفداران آفرود پیدا کرده است.

JAC Motors با نام رسمی Jianghuai Automobile Co Ltd در سال 1964 تاسیس شد و از سال 2001 در بورس اوراق بهادار شانگهای پذیرفته شده است. این شرکت چینی برای اینکه بتواند در بازار صنعتی، با دیگر رقبای خود، رقابت کند، در ماشین جک Jac T8، توانسته است بسیاری از نیازهای سفر آفرودی و یا استفاده به شکل تجاری و لوکس را برآورده کند.

عملکرد نسبتا مناسب این ماشین در مسیرهای آفرودی و جاده ای، باعث شده است تا در این بخش به بررسی مشخصات آن بپردازیم و مطالبی که در ادامه ارائه خواهیم داد:

  • بررسی اجمالی Jac T8
  • مشخصات ماشین Jac T8
  • ویژگی های منحصر بفرد Jac T8
  • ضعف های جک Jac T8
  • عملکرد ماشین جک Jac T8 در مسیرهای آفرودی
  • قطعات  مورد نیاز برای ماشین جک Jac T8

 

بررسی اجمالی Jac T8

روند رو به رشد حضور ماشین های پیکاپ و شاسی بلند در کشور ما نشان می دهد که تقاضای مناسبی برای این نوع خودروها وجود دارد که معمولا برای مصارف شخصی، تجاری و یا آفرودی از آن استفاده زیادی می شود. شرکت کرمان موتور با معرفی ماشین جک Jac T8، توانست با قیمت مقرون به صرفه با آپشن های جذاب، جای خود را میان طرفداران این دست ماشین ها باز کند.

جک T8، در ایران با نام KMC T8 نیز معرفی شده است. این ماشین که به لحاظ ظاهری، طراحی شیک و با ابهتی دارد و با کابین پشت آن، ما را سریعا یاد تویوتا هایلوکس می اندازد، در حال حاضر جایگزین مناسبی برای پیکاپ های با قیمت بالا و یا از رده خارج به حساب می آید.

در طراحی بیرونی و داخلی جک T8، سعی شده است علاوه بر حفظ سادگی، حس قدرت و استقامت را به مخاطب خود القا کند که باعث می شود تجربه جذابی از سواری را به همراه داشته باشد.

گرچه ممکن است جک T8، نسبت به برندهای معتبر دیگر آفرودی، از اعتبار و یا استحکام کمتری برخوردار باشد، اما دارای ویژگی های مثبت زیادی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

 

مشخصات ماشین Jac T8

اگر نگاهی به موتور Jac T8 بیاندازیم، با یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ 2 لیتری مواجه خواهیم شد. قدرت این موتور 174 اسب بخار در دور موتور 5000 و  300 نیوتن گشتاور می باشد.

جک T8 دو کابین، دارای موتور 2 لیتری توربو دیزل اثبات شده و قابل اعتماد JAC Motors است که با همکاری شرکت آلمانی توسعه یافته است.

طول این ماشین 561.5 سانتیمتر و عرض آن 188 سانتیمتر و با ارتفاع 1.88 متر می باشد. وزن آن 1965 کیلوگرم و با حجم باک 75 لیتری و استاندارد آلایندگی یورو5 ارائه شده است.

سیستم تعلیق جلو آن، از نوع سیستم تعلیق مستقل دوبل ویشبون با فنر مارپیچی است و نوع ترمز آن ترمز هیدرولیکی می باشد.

 

ویژگی های منحصر بفرد Jac T8

  • موتور 2.0 لیتری توربو دیزل که به تازگی مهندسی شده و بسیار پاسخگو است، دارای یک خنک کننده داخلی و توربوشارژر هندسه متغیر الکتریکی (EVGT) است که 104 کیلووات در 3600 دور در دقیقه و گشتاور 320 نیوتن متر بین 1600 تا 2600 دور در دقیقه ارائه می کند.
  • گشتاور مناسب به همراه آپشن های قابل قبول
  • امکان انتخاب انتقال قدرت 2H 4H 4L
  • تجهیز دیفرانسیل عقب به قفل اتوماتیک برای بهبود عملکرد در جاده های ناهموار
  • ترمز قدرتمند چهار چرخ دیسکی مجهز بهABS – EBD – BOS – HBA – HAC – TCS – ESC
  • گستردگی نمایندگی های پس از فروش نسبت به دیگر رقبا
  • آپشن هایی مانند سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی شش بانده، آینه های برقی و سیستم گرمکن شیشه، تریم چرمی کابین.

 

 

ضعف های جک Jac T8

با وجود برتری های که جک T8 در خود می بیند اما به نسبت برخی از ماشین های هم رده خود دارای ضعف هایی هم هست که به اختصار به آنها اشاره می کنیم:

  • نبود دنده اتوماتیک
  • سیستم تعلیق متوسط
  • عرض نسبتا کم صندلی ها و خشکی صندلی نسبت به دیگر رقبا
  • ضعف در آپشن های رفاهی مانند صندلی‌های برقی و یا تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله

از آنجایی که سیستم تعلیق بخش مهمی از ماشین های آفرودی به شماز می رود، نداشتن سیستم تعلیق مناسب در ماشین جک T8، باعث شده است تا بسیاری از رانندگان، فکری برای ارتقای سیستم تعلیق کنند. در حال حاضر برند آیرونمن برای سواری ایمن و با کیفیت، ست کاملی از سیستم تعلیق و کیت ارتفاع ساخته و عرضه کرده است که می تواند گزینه جذابی برای ارتقای سیستم تعلیق جک T8 باشد.

عملکرد ماشین جک Jac T8 در مسیرهای آفرودی

اما ماشین های دو دیفرانسیل  شاسی بلند، تنها برای مصارف تجاری و لوکس استفاده نمی شوند و بسیاری از رانندگان برای سفرهای جاده ای و یا آفرودی از آنها استفاده می کنند. از آنجایی که در طراحی و ارگونومی ماشین جک Jac T8، مشاهده می شود، این ماشین می تواند گزینه ای مناسب و نسبتا مقرون به صرفه برای مسیرهای آفرود و جاده ای به نظر برسد.

گذاشتن قفل اتوماتیک در دیفرانسیل عقب سبب می شود تا گیر افتادن ماشین در مسیرهای ناهموار و سخت، به حداقل برسد و همچنین تجهیز آپشن انتقال قدرت یعنی انتخاب حالت‌های مختلف انتقال قدرت شامل دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین، نشان می دهد که این ماشین حرف های زیادی برای گفتن در مسیرهای آفرودی دارد.

البته نباید عملکرد آفرودی این ماشین را با غول هایی مثل تویوتا و یا فورد، مقایسه کرد که در آنصورت عملکردی متوسط نسبت به آنها پیش بینی می شود. اما نسبت به هم رده های خود مثل باید گفت عملکرد بسیار مناسبی از خود نشان می دهد.

 

قطعات  مورد نیاز برای ماشین جک Jac T8

برای ماشین های شاسی بلند و آفرودی، مهمترین  بخشی که باید به آن توجه ویژه ای شود، سیستم تعلیق و کیت ارتفاع است. برای ماشین جک T8 هم این مورد صدق می کند. یک سیستم تعلیق مناسب که کمک فنر نیز جزوی از آن محسوب می شود، نقش بسیار مهمی را برای سواری ایمن و باکیفیت، ایفا می کند و لذت سواری دو چندانی به همراه خواهد داشت. از دیگر اجزای سیستم تعلیق می توان به فنر لول، ادلیف، طبق و کمک فنر اشاره کرد.

در حاضر برند آیرونمن، کمک فنرهای مختلف و کیت ارتفاع آیرونمن مخصوص خودروهای اینچنینی را تولید و عرضه کرده است که می توان هرکدام را به صورت ست کامل و یا به طور مجزا، از این شرکت خریداری کرد.

در کنار سیستم تعلیق و کیت ارتفاع، تجهیزاتی مثل فنر شمش، لوازم کمپینگ برای سفر آفرودی، تجهیزات نجات، چادر و سایه بان، از لوازمی است که برای تجهیز ماشین جک T8 و تجربه سفری مطمئن و حرفه ای، مهم و ضروری به نظر می رسد.

جمع بندی

بسیاری از کسانی که قصد سفر به شکل آفرود را دارند و یا برای مصارف تجاری و شخصی خود از ماشین های آفرودی و یا شاسی بلند استفاده می کنند، همیشه در حال جستجو و سبک سنگین کردن انواع ماشین های آفرودی هستند تا بهترین انتخاب را داشته باشند و نسبت به قیمت و کیفیت، خوردرو مناسب نیاز خود را خریداری کنند.

در این بین ماشین جک T8 در سال های اخیر با اقبال مناسبی رو به رو شده است که در این مقاله به بررسی مشخصات و ویژگی های آن پرداختیم و قطعاتی که می تواند برای سفری مطمئن، مناسب باشد، معرفی کردیم.

برند آیرونمن به شکل تخصصی، انواع کمک فنر و کیت ارتفاع را برای خوردو های آفرودی و شاسی بلند، تولید کرده است که شرکت ایران آیرونمن به طور مستقیم محصولات این برند را وارد می کند و برای سفارش خرید می توانید به سایت  https://iranironman4x4.com مراجعه کنید و در صورت نیاز، از همکاران شرکت مشاوره تخصصی بگیرید.